Programma's

6. Sociaal domein

MGR Sociaal Domein € 25.000 nadeel (Structureel)
In 2019 is besloten om met de nieuwe taak kwaliteitsbeheer in 2020 te starten. Dit leidt tot een extra bijdrage van € 25.000 per jaar. Deze kosten willen we vanaf 2021 dekken vanuit de module WgsW.
In verband met een hogere uitstroom in 2020 en de komende jaren, is € 35.000 structureel beschikbaar en leiden daarmee tot een structureel voordeel.

MGR Sociaal Domein € 35.000 voordeel (Structureel)
De jaarrekening 2020 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) laat een positief resultaat zien van € 203.100. Het grootste deel (€ 197.800) komt uit de module WgsW, omdat de uitstroom hoger was dan verwacht. Van dit voordeel schatten we € 35.000 in als structureel.

Armoedebestrijding € 40.000 nadeel (Structureel)
We zien structurele stijging bij de Individuele inkomenstoeslag en de Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering.
Op basis van de huidige raming is er structureel € 30.000 beschikbaar vanuit Wmo algemene voorzieningen € 10.000 uit MGR Sociaal Domein.

WMO algemene voorzieningen € 30.000 voordeel (Structureel)
De Gemeentelijke regeling tegemoetkoming meerkosten beperkingen of chronische problemen is op 1 januari 2020 afgeschaft. Van het oorspronkelijke budget van € 320.000 is € 200.000 ingezet voor de taskforce. Het restant van € 120.000 is beschikbaar om de mindere opbrengsten uit de eigen bijdragen als gevolg van de invoering van het minimabeleid te dekken (verlaging van de lasten op kostensoort 60669 en baten op kostensoort 83400). De structurele toevoeging aan de opbrengsten eigen bijdrage bedraagt € 90.000, waardoor er sprake is van een structureel overschot van € 30.000.

WMO Hulpmiddelen € 192.500 budgetneutraal
De kosten van vervoersvoorzieningen (€ 92.500) en rolstoelen (€ 100.000) zijn gestegen door de sterk verhoogde tarieven van de leverancier (gevolgen van aanbesteding). In 2020 zijn de hulpmiddelen in ons bezit verkocht. Deze overschrijding wordt grotendeels gecompenseerd door de onttrekking van € 192.500 uit de reserve, die we bij de jaarrekening van de opbrengst van de verkoop van hulpmiddelen willen vormen. Voor de jaren 2021 t/m 2023 wordt deze reserve ook deels ingezet. Daarnaast vraagt het vanuit de taskforce in de komende jaren waarschijnlijk maatregelen om het tekort structureel op te lossen.

Taskforce Sociaal Domein

De opgave van de taskforce is een besparing te realiseren van € 1,85 miljoen in drie jaar tijd. Voor 2021 is een besparing van € 1.060.000 gepland. Via de kwartaalrapportage taskforce sociaal domein  informeren wij u over de stand van zaken. We constateren een aantal afwijkingen, waarbij vooral de gestegen uitgaven bij jeugd ons zorgen baren. Mochten er aanvullende maatregelen nodig zijn, dan komen we daarop terug bij de programmabegroting en de 2e Turap.

De grootste afwijking m.b.t. jeugd is (saldo neutraal):

  • Wij verwachten een toename van de kosten van € 1 miljoen. Bij jeugd zien we dat de stijging van de kosten van afgelopen jaren op individuele voorzieningen verder doorzet.
    Dit jaar verwachten we budgetneutraal uit te komen vanwege de incidentele middelen. Hiervoor hebben we vorig jaar een verzoek ingediend en toegekend gekregen van € 716.000 compensatie voogdij en 18+. Dit heeft betrekking op het nieuwe woonplaatsbeginsel wat per 01-01-2022 in werking gaat. Daarnaast heeft het kabinet in een kamerbrief op 22 april 2021 aangegeven 613 miljoen extra vrij te maken voor jeugdzorg. Dit bedrag is o.a. bedoeld om meer ruimte te bieden aan de crisiscapaciteit in de jeugd-ggz en wachttijden aan te pakken. Daarnaast gaan Rijk en gemeenten aan de slag om de structurele houdbaarheid van de uitvoering van de Jeugdwet te verbeteren. Het exacte bedrag wat vanuit deze middelen naar Lingewaard toekomt, is nog niet bekend. We gaan een analyse uitvoeren met het doel te achterhalen waarom de kosten per traject stijgen terwijl het aantal jeugdigen met een voorziening gelijk blijft. Op basis van de uitkomsten bepalen we of een aanvullende taskforcemaatregel nodig is.

De grootste afwijkingen m.b.t. WMO zijn:

  • Woningaanpassingen
    Dit budget kan sterk fluctueren als dure woningaanpassingen worden geïndiceerd. In het eerste kwartaal van 2021 is dat nog niet aan de orde, waardoor nu een onderbesteding van € 55.000 zichtbaar is.
  • We zien nu nog een daling van de WMO uitgaven. Echter, dit heeft een directe relatie met de COVID-maatregelen. Het eerste kwartaal is daarmee niet representatief voor de rest van het jaar We kunnen op dit moment nog geen inschatting maken van:
  • WMO begeleiding
    Vermoedelijk geven we minder uit aan begeleiding. Normaliter baseren we de raming voor het hele jaar op de trends van de voorgaande jaren. Dat is nodig omdat aan het einde van het kwartaal nog niet alle zorgaanbieders de zorg in dat kwartaal hebben gefactureerd. Door Covid-19, de gewijzigde tarieven en de taskforcemaatregelen klopt deze trend echter niet meer. Hoewel we een daling in het aantal indicaties zien, is het nu nog niet mogelijk in te schatten welke financiële consequenties dit heeft.
  • BVO DRAN vraagafhankelijk vervoer en Klantbijdragen vervoer BVO-DRAN.
    We zien dat in het eerste kwartaal vanwege de COVID maatregelen de realisatie achterblijft bij de prognose. We hebben echter nu nog onvoldoende inzicht in de kosten om de financiële consequenties in beeld te brengen.

De grootste afwijkingen m.b.t. participatie zijn:

  • Re-integratie en participatie
    Doordat we de begeleidingskosten van werknemers met indicatie 'banenafspraak' vanaf dit jaar uit dit budget betalen, ontstaat een nadeel van € 50.000. Dit zijn doorgaans langlopende betalingsverplichtingen. Daarnaast neemt jaarlijks het aantal plaatsingen uit deze doelgroep toe. In het verleden hebben we deze kosten betaald uit het budget BUIG. Dat bleek niet te mogen. Vanaf 2021 worden ze vanuit het juiste budget (=re-integratie) betaald.
  • Het BUIG budget
    Vanwege de gevolgen van de COVID-19 maatregelen verwachten we dit jaar een toename van ons uitkeringsbestand. In januari 2021 waren er 461 uitkeringsgerechtigden. De stijging hiervan gaat minder hard dan eerder geprognosticeerd. Er wordt uitgegaan van een stijging tot 528 uitkeringen per 31-12-2021 in plaats van een stijging tot 551 uitkeringen(2e golf scenario van Berenschot). Wij stellen voor het tekort van € 375.000 te dekken vanuit de overschotten van 2020 die wij bij de jaarrekening willen toevoegen aan de reserve Sociaal Domein.
  • MGR Sociaal Domein
    De jaarrekening 2020 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) laat een positief resultaat zien. Hiervan schatten wij vanuit de module WgsW een bedrag van € 35.000 in als structureel en € 168.100 incidenteel

Compensatieregeling voogdij en/of 18+ (decentralisatie-uitkering)
De gemeente ontvangt een compensatie, omdat het budget voogdij en/of 18+ dat in is 2021 ontvangen niet aansluit bij de kosten die (in 2019) zijn gemaakt. Deze compensatie zal bij de meicirculaire 2021 worden toegevoegd aan het taakveld Maatwerkdienstverlening middels een afzonderlijk raadsvoorstel. 􀀃Voor de gemeente Lingewaard is dit een bedrag van € 716.000 in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2021 12:11:50 met de export van 06/15/2021 12:00:44